Aanpasbaar parkeergebouw (Jaspers-Eyers Architecten) op Limburgse Bouwcampus 2.0 officieel geopend

In aanwezigheid van gedeputeerde van de provincie Limburg Tom Vandeput en burgemeester van Diepenbeek Rik Kriekels werd het aanpasbare parkeergebouw op de Diepenbeekse Bouwcampus 2.0 eind augustus officieel geopend. Het parkeergebouw, ontworpen door Jaspers-Eyers Architecten en gerealiseerd door POM Limburg en provincie Limburg, is modulair opgezet en kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften. Ook de demonteerbare gevel van houten latwerk en de aanmaak van een materialenpaspoort zijn vrucht van een circulaire benadering van het ontwerpbureau.

Het parkeergebouw, zoals gepland tijdig klaar voor de start van het academiejaar, biedt plaats aan 350 wagens maar die capaciteit kan later eenvoudig worden uitgebreid tot 500 wagens. Bezoekers van de Bouwcampus 2.0 en studenten mogen het parkeergebouw gratis gebruiken. Het was een bewuste keuze van POM Limburg en de provincie Limburg om in de hoogte te bouwen, omdat zo de groene ruimte minimaal werd aangetast.

“Opmerkelijk is de snelheid waarmee het is neergezet”, vertelde Tom Vandeput, naast gedeputeerde van de provincie Limburg ook voorzitter van POM Limburg. “De volledige betonstructuur kwam in minder dan zes maanden tot stand met als resultaat een totale werftijd van slechts tien maanden. Dat werd mogelijk gemaakt met de inzet van Building Information Modeling of BIM, een digitaal 3D-model van het gebouw, en het prefabriceren van de betonnen elementen.”


Gevel als een dienst

Maar ook de circulaire aanpak van Jaspers-Eyers Architecten, dat nauw samenwerkte met Democo binnen de design & build-opdracht, is opmerkelijk. “Het parkeergebouw is modulair opgezet en kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften”, aldus Tom Vandeput. “Voor de mogelijke uitbreiding naar 500 staanplaatsen is het gebouw nu al reeds voorzien op de toevoeging van een extra verdieping. Maar ook andere invullingen zijn mogelijk. Daartoe is het gebouw ontworpen met hogere plafonds dan standaardparkeergarages en beschikt het over een centrale hellingbaan die indien nodig kan worden verwijderd. Het gebouw hoeft dus niet te worden gesloopt wanneer er ineens minder auto’s zouden rondrijden – wat we zouden toejuichen, maar kan dan gewoon een andere functie krijgen. Zo behoudt het langer zijn vastgoedwaarde.”

Nog circulair aan het nieuwe parkeergebouw zijn het materialenpaspoort dat voortvloeit uit het BIM-model en de demonteerbare gevel van houten latwerk. Het is volgens de architecten echt de bedoeling dat de gevelmaterialen ooit effectief elders worden ingezet. Voor de gevelelementen werd dan ook het principe van product as a service toegepast.

Dankzij de integratie van zonnepanelen en laadpalen met een slim energiemanagementsysteem is het gebouw zelfvoorzienend in energie en ontworpen met het oog op energie-efficiëntie.


Autoluwe campus

Het nieuwe parkeergebouw is een integraal onderdeel van de strategie om het campushart autoluw te maken. Tom Vandeput: “We moedigen studenten en campusbewoners aan hun auto’s aan de rand van de campus te parkeren en verder te reizen te voet of met de fiets.” Nieuwe wandelpaden zullen het parkeergebouw dan ook verbinden met de andere delen van de campus, de Health Campus en de nieuwe Spartacushalte in het campuscentrum.  


“Versnelling hoger schakelen”

“De Limburgse bouwsector heeft ambitie”, aldus Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder en directeur van Embuild Limburg en ook aanwezig bij de officiële opening. “De Bouwcampus 2.0 is door de opening van het parkeergebouw nog meer futureproof, duurzaam en toegankelijk zijn voor alle stakeholders. Het geeft ons de mogelijkheid om een versnelling hoger te schakelen en van Bouwcampus 2.0 de spil van innovatie te maken. Een plek die bruggen bouwt, zowel lokaal, Vlaams als internationaal. Een plek waar de bouw thuis is.”

Jaspers-Eyers Architects deed voor de nodige studies een beroep op AB Associates (stabiliteit) en AE+ (technieken). 

Deel dit artikel:

Onze partners