Belgische primeur in Lokeren: verkeerspaal gemaakt van gerecycleerd plastic, huishoudelijk afval en hennep

  • image
  • image

Geen gebouw, maar wel een innovatie die de verkeersinfrastructuur een pak meer circulair zal maken: in Lokeren werd op 25 juni een verkeerspaal geplaatst die gemaakt is van gerecycleerd plastic, huishoudelijk afval en industriële hennep. Het gaat om een Belgische en mogelijk zelfs Europese primeur. De verkeerspaal, een zogeheten diamantkoppaal, werd ontwikkeld door C-biotech en Trafiroad en geproduceerd door Anziplast. Ook tal van andere partners waren bij het project betrokken. De circulaire verkeerspaal markeert voor Trafiroad het begin van een reeks duurzame toepassingen in wegsignalisatie en straatmeubilair.

Het initiële idee voor de circulaire verkeerspaal, die onder het oog van journalisten werd geplaatst in de buurt van het Lokerse stadhuis, komt van C-biotech, een dochterbedrijf van Cordeel Group en pionier in het gebruik van biogebaseerde (bouw)materialen, en Trafiroad, totaalleverancier op het vlak van onder meer wegmarkeringen, wegsignalisatie en straatmeubilair. Om het te realiseren, werkten de twee bedrijven samen met zes andere partners: Stad Lokeren, UBQ Materials, SGS, delaware, Microsoft en Anziplast. Dat laatste bedrijf stond in voor de eigenlijke productie. “Zo’n groot aantal partners was ook echt nodig”, vertelt Frederik Verstraete, CEO van C-biotech. “Als je een nieuw product wil realiseren dat schaalbaar is, dan heb je immers veel sterke schouders nodig. We kozen voor partners met internationale expertise in hun niche.”


CO2-negatief

De verkeerspaal is niet alleen circulair, maar ook CO2-negatief. Daarvoor zorgt de industriële hennep. Die plant, een duurzaam alternatief voor tropisch hardhout, neemt tijdens de groei immers meer CO2 op dan bij de productie van de paal werd uitgestoten – eens verwerkt, in de paal zelf dus, neemt de hennep geen CO2 meer op, maar de opgenomen CO2 blijft wel opgeslagen zolang de paal intact blijft.


Opschaling

De hennep vormt samen met huishoudelijk afval dat UBQ Materials verzamelde in zijn fabriek in Bergen op Zoom en gerecycleerd plastic (HDPE) een biocomposiet. In de hypermoderne fabriek van Anziplast in Izegem werd dat gebruikt om, met energiezuinige spuitgietmachines, de verkeerspaal te maken. Dat productieproces wordt nu opgeschaald, waarbij Trafiroad instaat voor de distributie naar de steden en gemeenten in Noord-Europa. “We zijn trots om als marktleider in signalisatie als eerste een 100% circulaire en CO2-negatieve diamantkoppaal op de markt te brengen, die houtkap voorkomt”, aldus Tony Marien, COO van Trafiroad. “De diamantkoppaal vormt het begin van een reeks toepassingen in signalisatie en straatmeubilair die volledig in lijn is met onze inzet voor een duurzame toekomst.”

“Door huishoudelijk afval dat bestemd is voor stortplaatsen of verbranding te recupereren en om te zetten in hoogkwalitatieve bouwproducten, zonder in te boeten op kwaliteit en prijs, bieden we een schaalbaar circulair model met onmiddellijke impact voor de decarbonisatie van onze bouwsector. Dit project toont aan dat we in Europa over de tools, de technologie en de urgentie beschikken om een leidende rol op te nemen in een klimaatpositieve toekomst”, voegt Albert Douer, CEO van UBQ Materials, toe.


Lokale grondstoffen en productie

Niet alleen de samenstelling van de diamantkoppaal is duurzaam, dat is ook de manier waarop hij geproduceerd werd: met lokale grondstoffen die verwerkt werden door Belgische productiepartners. Het project bewijst zo dat duurzaamheid perfect hand in hand kan gaan met economische logica. “Producten maken waarvoor we zelf de grondstoffen bezitten: dat moet de norm worden,” benadrukt Tony Marien. “Die producten zijn namelijk vaak duurzamer dan buitenlandse alternatieven. En door lokaal te produceren aan een marktconforme prijs, stimuleren we niet alleen werkgelegenheid en ondernemerschap, maar verminderen we ook onze afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers.”


Traceerbare grondstoffen en productiestappen

Om de duurzaamheid van een eindproduct te bewijzen, is de traceerbaarheid van alle grondstoffen en productiestappen een vereiste. In het geval van de circulaire verkeerspaal zorgt blockchaintechnologie van Microsoft ervoor dat de duurzaamheid en herkomst van de materialen en elke stap in het productieproces, van het hennepveld tot het eindproduct, gedocumenteerd en digitaal opvraagbaar is, via een platform dat delaware bouwde.

Dankzij de ondersteuning van satellietdata en sensoren op de betrokken machines kan C-biotech ook wetenschappelijk aantonen hoeveel CO2 er precies wordt gestockeerd in het product.

SGS, wereldwijd erkend voor inspectie, verificatie en certificatie, zal de onafhankelijke validatie van alle duurzaamheidsclaims die C-biotech maakt op korte termijn uitvoeren.


Primeur niet toevallig voor Lokeren

Dat de allereerste circulaire diamantkoppaal geplaatst werd in Lokeren, is geen toeval. Zowel C-biotech, zijn CEO Frederik Verstraete, als Trafiroad zijn diep geworteld in de Wase stad. Stad Lokeren gelooft dan ook dat de productie en verkoop van de circulaire diamantkoppaal een aanzienlijke impact zal hebben op de reductie van CO2-uitstoot. “Als stad zijn we uiteraard verheugd dat we ook op lokale ondernemers kunnen rekenen om een steentje bij te dragen aan de wel heel ambitieuze klimaatdoelstellingen waar we met z’n allen naartoe werken”, besluit Peter De Bock, schepen van Duurzaamheid en Klimaat.

TV Oost maakt een filmpje tijdens het persmoment. Dat kan je hier bekijken.

  • Deel dit artikel

Onze partners