Een Belgische primeur in de wegenbouw: vorige week werd de hoofdweg van het nieuwe bedrijventerrein in Voeren afgewerkt met Grasfalt, een innovatief en milieuvriendelijk alternatief voor traditioneel asfalt. In het product van Nederlandse makelij werd het bindmiddel bitumen, een op aardolie gebaseerde substantie, voor een groot stuk vervangen door lignine, een natuurlijke natuurlijke lijmstof die gewonnen wordt uit olifantsgras.
Het vervangen van bitumen door lignine gewonnen uit olifantsgras zorgt enerzijds voor een besparing van fossiele brandstoffen en anderzijds voor een aanzienlijke CO2-reductie, doordat de productietemperatuur van Grasfalt zo’n 25% lager ligt dan die van traditioneel asfalt, 130 °C i.p.v. 170 °C, en doordat olifantsgras en dus ook Grasfalt CO2 opslaat, en dat tot vier keer (!) meer dan bomen. In het huidige Grasfalt wordt 50% van het bitumen vervangen door lignine op basis van olifantsgras maar de Nederlandse onderzoeksinstellingen die het milieuvriendelijke asfaltmengsel ontwikkelden, streven naar een volledige vervanging.
In Nederland werden al verschillende wegen met Grasfalt aangelegd, maar voor België is het project in Voeren, een initiatief van economisch regisseur POM Limburg en het Voerense gemeentebestuur, een primeur. Met aannemer Roebben J., onderaannemer en plaatser Grizaco en asfaltfabrikant APL voerden uitsluitend Limburgse bedrijven de werken uit.
Niet enkel de toplaag van de hoofdweg wordt met een milieuvriendelijk materiaal aangelegd. Zo werd voor de onderlaag van de weg gebruikgemaakt van Lynpave, gemaakt van oud asfalt en ook een Nederlandse ontwikkeling.
units circulair gebouwd
De toepassing van Grasfalt voor de aanleg van de hoofdweg past in een breder kader. “Duurzaamheid staat voorop bij de realisatie van dit kmo-terrein, dat zo’n 2,6 hectare zal beslaan”, vertelde Joris Gaens, als burgemeester van Voeren aanwezig bij de werkzaamheden. “Zo zullen de lokale bedrijven die zich hier gaan vestigen voor hun vestigingen gebruikmaken van circulaire bouwmaterialen. En van hernieuwbare energie. De rioolbuizen op het terrein zijn dan weer gemaakt van zwavelbeton ontwikkeld door het Belgische De Bonte Group. Dat type beton kan herhaaldelijk versmolten en hergebruikt worden.”
“Dit bedrijventerrein is een lichtend voorbeeld van hoe we onze infrastructuur meer duurzaam en circulair kunnen maken”, vulde Tom Vandeput, gedeputeerde in het provinciebestuur van Limburg voor Economie en voorzitter van POM Limburg, aan. “Het gebruik van Grasfalt toont aan dat innovatie en milieuverantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan.”
POM Limburg stelt dan ook strenge eisen aan potentiële kopers. Zo is er de verplichting om 50% van de daken als groendak uit te voeren en het regenwater maximaal te recupereren. Het overtollige regenwater wordt via infiltratiegrachten rondom het terrein opgevangen. En er zijn verder dus ook strenge circulaire bouwvoorschriften rond de bouwwijze en het materiaalgebruik. “Dit bedrijventerrein kijkt vooruit, en we geloven sterk dat bedrijven hier een meerwaarde in zien. Ondernemers die zich hier vestigen, kiezen bewust voor duurzaamheid”, aldus Tom Vandeput.
Inspireren
Voor de realisatie van het bedrijventerrein werken POM Limburg en de gemeente Voeren samen met Fluvius. Ze krijgen daarbij steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. “Het is de bedoeling om de komende maanden en jaren nog meer wegen op Limburgse bedrijventerreinen aan te leggen in Grasfalt. En we hopen dat dit project andere gemeenten en bedrijven zal inspireren om ook de kmo-terreinen op hun grondgebied duurzamer en groener te maken”, besloot Tom Vandeput.
Mogelijks laat ook de Vlaamse overheid zich inspireren door het project. Zo was Jan Van Gestel van Agentschap Wegen & Verkeer alvast een aandachtige toeschouwer bij de aanleg van de Grasfaltweg. “Wij zien hier op uitnodiging van Provincie Limburg. We komen kijken of wij ook met Grasfalt aan de slag kunnen. Uiteraard moeten we dan eerst wel de nodige testen doen.”
VRT NWS weed een nieuwsitem aan de eerste Grasfaltweg van ons land, waarin onder meer Jeroen Buijs, manager onderzoek en ontwikkeling bij NTP, een van de onderzoeksinstellingen achter Grasfalt. Dat valt hier te herbekijken.