Chris Van de Voorde van JuuNoo heeft een even simpele als logische formule om te bepalen of een product circulair is of niet. “Indien restwaarde/(demontagekost + transportkost) > 1 dan kan je spreken van een circulair product’, vertelt hij. “In het andere geval zullen nieuwe producten financieel altijd interessanter zijn en waarschijnlijk dus het pleit winnen.” Net als alle andere bedrijven ondervindt ook JuuNoo gevolgen van de coronacrisis, maar dat weerhield de start-up er niet van met de AcouClick en ProBox twee nieuwe producten op de markt te brengen.
“Met andere woorden: als de demontagekost hoger is dan de restwaarde van het product, zijn nieuwe producten de interessantere optie. Een dakdekker bijvoorbeeld, zou vaak ook perfect tweedehandsdakpannen kunnen gebruiken, maar het is arbeidsintensiever en duurt langer als je die eerst nog ergens van een ander dak moet gaan halen. Daardoor zullen tweedehandsdakpannen in de winkel ook duurder zijn dan nieuwe dakpannen, of toch zeker niet goedkoper, want die demontagekost wordt natuurlijk doorgerekend. Bij bouwsystemen die ontworpen zijn met het oog op demontage om hergebruik te faciliteren, zal de breuk restwaarde/(demontagekost + transportkost) altijd een getal groter dan 1 opleveren. Zo ook bij ons demontabel wandsysteem.”
Dat een binnenwand ontworpen werd voor hergebruik, biedt echter nog niet de garantie dat hij aan het einde van zijn levensduur in een bepaald project, sowieso een tweede leven zal krijgen in een ander project. “Elk jaar smijten we in België maar liefst 1,8 miljard euro aan binnenwanden weg. Over de hele wereld zo’n 290 biljoen euro. Met een by back-garantie tussen 30 en 60% van een bouwpakket – zo worden onze circulaire wandsystemen verkocht aan aannemers – proberen we er met JuuNoo voor te zorgen dat de wanden, wanneer ze plaats moeten maken in een bepaald project, opnieuw onze richting uitkomen. Door de bouwpakketten bij verkoop te voorzien van een labeltje weten we dan perfect wat de restwaarde per lopende meter van de bewuste wand is.
Geen product as a service
Maar waarom een buy back-garantie en geen product as a service? Van de Voorde: “Product as a service is voor investeringen in producten die weinig onderhoud vergen, zoals wanden, niet interessant. Een leasingrente betalen, al snel 7%, doet een bedrijf dan liever niet. Het is interessanter om dan te lenen bij een bank, waar de rente altijd lager ligt, en de investering in één keer te doen. Voor overheden ligt dat natuurlijk wel anders, want die werken met andere budgetsystemen. Ik ben daarom niet altijd grote fan van product as a service. Het is voor sommige bedrijven louter een manier om hun producten duurder te verkopen. Pure greenwashing.”
“Niet elk product even geschikt voor circulair bouwen”
“Veel producten die ik zie, lenen zich eigenlijk niet helemaal tot circulair bouwen. Ik geef een voorbeeld: de indeling van een kantoorgebouw zal al wel eens veranderd worden, maar het gebouw blijft staan. Binnenwanden circulair maken – en ik heb het dan over demonteerbaar en remonteerbaar – is daarom zinvol. De kaders van onze modulaire binnenwanden bestaan dan wel uit 40% gerecycleerd staal, het is vooral de demonteerbaarheid die het verschil maakt. Onze kaders kunnen tot 30 keer opnieuw worden gebruikt en dat is in vergelijking met een klassieke wand, waar ook veel staal in zit en waarvan de opbouw bovendien zeven keer langer duurt, natuurlijk een enorm verschil. Het gebouw zelf heeft echter een veel langere levensduur. In dat geval is het veel beter om bijvoorbeeld voor de isolatie of draagstructuur te gaan inzetten op CO2-captatie: ervoor zorgen dat het materiaal tijdens de productiefase en gedurende die levensduur CO2-uit de lucht haalt.”
Nieuwe producten tijdens coronacrisis
Net als heel wat bedrijven, voelt ook JuuNoo het effect van de coronacrisis. Van de Voorde: “Corona was vervelend, maar toch hebben we met een groei van 450% betere omzetcijfers behaald dan voorspeld in 2019. Naast interne optimalisaties hebben we vooral heel hard doorgewerkt en geleerd hoe we nog sneller de uitdagingen van onze klanten kunnen oplossen. Zo zijn we erin geslaagd de levertermijn van de meest courante kantoorwanden terug te dringen naar één week.”
“We hebben met de AcouClick ook een akoestisch nóg sterkere wand op de markt gezet, zonder de levertijden of bouwtermijnen te vertragen. Daarnaast hebben we ook de ProBox gelanceerd. Die werd ontwikkeld vanuit de uitdaging om te voorzien in een kleine ‘concentratiewerkplek’ bij Renson en Hangar K. Deze vrijstaande ruimte kan je kostenefficiënt plaatsen, aanpassen en in een volgend leven zelf ombouwen tot kantoorwanden.”
Onze drang om constant te innoveren om telkens beter te doen is er ondanks corona dus nog altijd en heeft recent geleid tot mooie projecten bij klanten als Proximus, WhiteWood, Colruyt, VDAB, Duco, Van Roey … Door die sterke groei hebben we in de laatste vijftien maanden ook 2 miljoen kapitaal opgehaald bij Belfius PMVz en drie family offices. Daardoor zijn we inmiddels gegroeid tot een team van tien voltijdse medewerkers en er staan nog drie vacatures open.”
Meer partnerships
En hoe ziet JuuNoo de toekomst na de crisis? “Naast kantoren willen we met onze wanden ook iets gaan betekenen bij technische diensten in scholen en ziekenhuizen. De praktijk heeft alleen maar duidelijker gemaakt dat onze wanden daar van nut kunnen zijn. Daarnaast willen we op het einde van het jaar ook gaan naar een grotere Series A-kapitaalronde. Op basis van het succes in België willen we op die manier in één keer en meteen stevig de stap naar het buitenland zetten. We denken aan de buurlanden en de Scandinavische landen. Dat zijn landen die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. En zo doen we ook aan risicospreiding. Ten slotte willen we blijven samenwerken met verschillende partners, om klanten zo extra meerwaarde te bieden, zoals we dit jaar reeds gedemonstreerd hebben met Knoopwerk, Gyproc en Unilin”, besluit Van de Voorde.