Cirkelredeneringen: “Veel circulaire zaadjes, weinig adequate verdienmodellen”

Na een laatste (?) stevige winterprik, is de lente er heerlijk vroeg bij dit jaar. Onze huiscolumniste Birgitt Deckers (Studio Planeet) ziet echter niet alleen de bloembollen in haar tuin ontkiemen, maar ook heel wat circulaire zaadjes in het veld van circulair interieur- en meubelontwerp. Om die laatste te laten uitgroeien tot een volwaardige plant, ziet ze wel nog een pijnpunt: de moeilijke doorbraak van circulaire verdienmodellen.

In mijn eerste column voor deze website leek ik wel een van de enigen die sprak over circulair interieur. Ik had het toen onder meer over de wegwerpcultuur, die massaproducenten zoals Ikea in de hand hebben gewerkt. Slechts een jaar later lijken de kaarten toch enigszins anders te liggen. Nog maar een uurtje geleden kreeg ik bijvoorbeeld een uitnodiging voor een digitale persconferentie waarin een circulaire hub voor België zal worden voorgesteld. Fantastisch toch?

Net zoals straks hopelijk bij mijn bloemen in de tuin het geval is, schieten de circulaire interieurinitiatieven inmiddels uit de grond. Ik kan talloze voorbeelden noemen: het circulaire bed van Veldeman Bedding, de circulaire zetel van Indera ... Via LinkedIn ontmoette ik onlangs een interieurarchitecte die een nieuw circulair meubel aan het ontwikkelen is en een van mijn klanten gaat zelfs een 100% circulaire woonunit op de markt brengen. Bedrijven zijn dus mooie stappen aan het zetten om de circulaire transitie op het vlak van interieurontwerp waar te maken.

Maar de laatste stap wil precies nog niet zo goed lukken, ook bekend als de go-to-marketfase. Want om de circulaire potentie van je circulair meubel ten volle te benutten, zijn nieuwe verdienmodellen nodig, zoals as a service- of leasemodellen. En die zijn vooralsnog niet zo makkelijk aan de man te brengen.

Een van de redenen waarom die circulair businessmodellen maar moeilijk van de grond komen, is het feit dat ze vaak samenwerking vereisen tussen verschillende bedrijven. Logistiek verandert er immers wel het een en ander. Een bedrijf kan bijvoorbeeld meer ruimte nodig hebben om producten die het terughaalt te stockeren, moet voor dat terug uit de markt halen misschien een beroep doen op een logistieke firma, moet misschien op zoek naar een platform dat helpt in kaart te brengen waar welke producten zich bevinden zodat ze aan het einde van de levensfase kunnen terugkomen …

Ik wil dan ook een warme oproep tussen die eerste zonnestralen door: durf samenwerken met anderen. Ik zal het goede voorbeeld geven door enkelen onder jullie alvast aan elkaar voor te stellen.

Deel dit artikel:

Onze partners