In Mechelen werd begin deze maand het eerste betonnen kruis geplaatst van de nieuwe parkeertoren op de Eandistip, Parking Keerdok genaamd. De duurzame en multifunctionele mobiliteitshub, naar een ontwerp van POLO Architects, archipelago en Vogt Landscape Architects zal worden gekenmerkt door tal van die kruisen. Het project maakt de eerste fase uit van de herontwikkeling van de Keerdok- en Eandissite aan het Rode Kruisplein tot nieuwe stadswijk met 800 woningen en draagt enkele principes van circulair bouwen in zich.
De ontwikkelaarsgroep Kairos/Montreal startte eind vorig jaar met de bouw van het duurzame, multifunctionele parkeergebouw op de Eandistip. De toren moet enkele bestaande parkings vervangen, zoals die aan het Rode Kruisplein en die van de oude Carrefour-site wat verderop. Afgelopen jaren maakte Fluvius een deel van zijn terreinen vrij in het kader van het stadsontwikkelingsproject Keerdok, een van de vele initiatieven waarmee Mechelen de bevolkingsgroei op een ruimtelijk kwaliteitsvolle manier wil opvangen. De parkeertoren is het eerste nieuwbouwproject binnen het project Keerdok. Over enkele jaren komt er een wijk met 800 nieuwe woningen.
“Wat een versteend en weinig dynamisch stadsdeel was, wordt een levendige site die verschillende functies zal combineren. Naast kwaliteitsvol wonen is er ook plaats voor horeca, winkelen, ontspanning, een publiek park van 1 hectare en het duurzame multifunctioneel parkeergebouw als landmark. Het past binnen onze visie van een duurzame groei van Mechelen”, aldus Greet Geypen, schepen van Stadsvernieuwing.
Geprefabriceerde betonelementen
Intussen zijn de werken voor Parking Keerdok, dat 537 parkeerplaatsen en 110 fietsenstallingen zal bevatten, volop aan de gang en werd er recent gestart met de realisatie van de bovengrondse verdiepingen. De komende maanden wordt de nieuwe landmark steeds meer zichtbaar.
Het stadsbestuur wilde voor het project geen stalen constructie, maar opteerde om er een opvallend gebouw van te maken. De gevels worden afgewerkt met opvallende betonnen elementen in de vorm van een kruis. “Het parkeergebouw ligt op een belangrijke locatie langs de E19-afrit Mechelen-Noord en is een toegangspoort naar de stad. Een doorsnee stalen constructie was hier geen optie. Daarom hebben we gekozen voor gedurfde architectuur. We vinden het belangrijk dat het parkeergebouw een kwalitatieve architecturale uitstraling heeft. Het gebouw moet een eyecatcher zijn. Vandaar dat we ook werken met opvallende betonnen elementen die het gebouw de nodige uitstraling geven”, zegt Geypen.
De volledige gevelstructuur wordt opgebouwd uit geprefabriceerde betonelementen. In totaal zullen zo’n 265 betonnen elementen geplaatst worden, variërend van 12 tot 22 ton. De gevelstructuur is tevens ook de dragende structuur van het gebouw. Het was een grote uitdaging de stabiliteitseisen hand in hand te late gaan met die van de voorziene structuur.
Het eerste betonnen element dat geplaatst werd is 4 meter hoog, 5 meter lang, weegt zo’n 14 ton en is een standaardelement in het gebouw. De gevels worden per niveau opgebouwd. Die werken zullen in de loop van januari op volle snelheid komen. De volledige structuur wordt in zo’n 4 à 5 maanden opgebouwd.
Aanpasbaar casco
Naast parkeerplaatsen kan je in de toekomst in het gebouw ook een buurtwinkel, kantoren en een afhaalpunt voor postpakketten terugvinden. Op het dak zal een groen stadsbalkon een prachtig uitzicht over de stad bieden.
De nieuwe parkeergarage is zeker geen 100% circulair gebouw, maar draagt draagt wel enkele principes van circulair bouwen in zich. Niet alleen wordt er gewerkt met geprefabriceerd beton en dus geen natte verbindingen, het gebouw is ook aanpasbaar. Zo kunnen parkeerverdiepingen makkelijk omgevormd worden naar bijvoorbeeld kantoren of kan er een tijdelijke invulling aan gegeven worden.
Het parkeergebouw is ook op energetisch vlak een voorbeeld in duurzaamheid. Zo zal het elektriciteitsverbruik, mede dankzij de steun van Europa via het project ACCESS, bijvoorbeeld slim gestuurd worden. Parking Keerdok wordt ook dé laadhub voor elektrische wagens in Mechelen. Voor de laadpalen wordt zonne-energie gebruikt.
“De realisatie is niet alleen belangrijk om de randparking van het Rode Kruisplein te herlokaliseren, het project is ook belangrijk voor de start van alle andere bouwprojecten op het Keerdok omdat Parking Keerdok ook een plaats biedt aan de bezoekers van de nieuwe wijk”, aldus schepen Geypen.
Van zodra het parkeergebouw af is, volgt de bouw van 54 appartementen – naar een ontwerp van POLO Architects – op de huidige parking van het Rode Kruisplein. Voor de baanwinkels van het Keerdok werd er reeds plaats voorzien in Malinas aan de afrit van Mechelen-Noord. In oktober werd ook de stalen constructie geplaatst van de brug over de Dijle voor het gemotoriseerd verkeer die het Keerdok met de Eandistip verbindt. De stalen fiets- en voetgangersbrug zal begin 2022 over de Dijle gelegd worden. 2022 wordt een belangrijk jaar, want dan worden beide bruggen geopend, net als het parkeergebouw. De opening van Parking Keerdok is voorzien in het najaar 2022.