Geberit Groep behaalt voor tweede jaar op rij Ecovadis Platinum-rating

Voor het tweede jaar op rij heeft de Geberit Groep van Ecovadis een Platinum-label gekregen voor haar duurzaamheidsbeheer, de hoogst mogelijke waardering. De Europese marktleider op het gebied van sanitaire oplossingen heeft dat in belangrijke mate te danken aan de consequente toepassing van ecodesign.

Al meer dan dertig jaar, sinds 1990 om precies te zijn, hanteert Geberit, de Europese marktleider op het gebied van sanitaire producten, voor al zijn activiteiten een langetermijnstrategie inzake milieu en duurzaamheid.

Die inspanningen worden nu voor het tweede jaar op rij na een grondige evaluatie beloond met het Platinum-label van Ecovadis, een van 's werelds grootste leveranciers van duurzaamheidsratings voor bedrijven, met een wereldwijd netwerk van ruim 65.000 beoordeelde ondernemingen.

Slechts 1% van al die beoordeelde bedrijven ontvangt de Platinium-rating. Zowel klanten als leveranciers van de Geberit kunnen er dus vanop aan dat het duurzaamheidsbeleid dat de groep voert allesomvattend is.


Elk product moet beter zijn dan voorganger

Naast andere initiatieven dankt Geberit de toekenning van het Ecovadis Platinum-label in grote mate aan het ecodesignprincipe dat het bedrijf sinds 2007 consequent hanteert bij de ontwikkeling van zijn producten. Het doel van dat ontwerpprincipe: toegevoegde waarde creëren met een zo laag mogelijke milieu-impact. Over de volledige levenscyclus bekeken – van de aankoop van de grondstoffen tot de afdanking – moet elk product vanuit ecologisch perspectief beter zijn dan zijn voorganger, zonder in te boeten op kwaliteit, functionaliteit of duurzaamheid. Ecodesign bestrijkt alle fasen van de levenscyclus van het product en draagt zo bij tot de circulaire economie.

Concreet betekent dat het systematisch streven naar duurzaamheid in de brede zin van het woord door voortdurend te zoeken naar de minst milieubelastende grondstoffen, een zo laag mogelijk energie- en grondstoffenverbruik en manieren om nog meer grondstoffenbesparend te ontwerpen. Geberit gebruikt ook steeds minder verpakkingsmateriaal en het percentage gerecycleerd materiaal in de producten wordt alsmaar groter.

Maar Geberit maakt ook een speerpunt van duurzaamheid in de letterlijke betekenis van het woord door of het consequent verlengen van de levens- en gebruiksduur van producten. Zo hebben heel wat producten van de Geberit een levensduur van vele tientallen jaren en kunnen ze gemakkelijk worden onderhouden, schoongemaakt en hersteld – voor een groot deel van het productaanbod garandeert Geberit een beschikbaarheid van reserveonderdelen tot wel 25 jaar. Bovendien zijn de recent ontwikkelde productcomponenten vaak ook achterwaarts compatibel, wat betekent dat ook oudere producten kunnen worden opgewaardeerd met die nieuwe componenten en functies.

Aan de hand van een typische Geberit-productgroep, een wc-systeem, geven we een concreet voorbeeld van hoe het bedrijf ecodesign toepast (zie afbeelding).

 

Deel dit artikel:

Onze partners