Jan Geysen (PUUR interieurarchitecten): “Het kantoor van de toekomst wordt vandaag bedacht!” | circubuild.be

Jan Geysen (PUUR interieurarchitecten): “Het kantoor van de toekomst wordt vandaag bedacht!”

  •   21 sep 2021

“Eigenlijk is circulariteit voor ons een onderdeel van het ontwerpen geworden, net als een goede akoestiek of een gezond binnenklimaat.” Dat zegt Jan Geysen, zaakvoerder van PUUR interieurarchitecten en een van de sprekers op het webinar over het ‘Kantoor van de Toekomst’ op 28 september. In dat gratis en interactief webinar, een initiatief van JUUNOONnof en ERCO, gaat Redactiebureau Palindroom - het bureau achter Circubuild - met 8 specialisten in gesprek over hoe het kantoor van de toekomst er moet en zal uitzien. Het webinar vindt plaats in het nieuwe kantoor van PUUR interieurarchitecten in Antwerpen. Jan Geysen licht in een kort interview alvast een tipje van de sluier op. Het mag duidelijk zijn dat het kantoor van de toekomst voor hem onlosmakelijk samenhangt met circulair bouwen. Inschrijven voor het webinar kan nog steeds via deze link

Welke lessen zijn er qua inrichting en organisatie van de kantooromgeving te trekken uit de coronacrisis? 

Waarom kom je nog naar het kantoor? De kantooromgeving zal meer dan ooit de rol vervullen van ontmoetingsplek. Om te vergaderen, om collega’s te zien, om de nieuwe visie van het bedrijf te horen of een opleiding in groep te volgen. Telewerken wordt nu overtuigend een blijver en om die reden zijn kantooromgevingen plots niet meer up-to-date en aangepast aan de huidige situatie. Bijkomend heeft iedereen serieus stilgestaan bij zijn of haar carrière: doe ik dit werk nog graag? Eén van de antwoorden is dat een bedrijf met een op de noden van vandaag aangepast kantoorinterieur, liefst nog met een warme uitstraling, het belang van zijn mensen bevestigt en makkelijker nieuw talent zal aantrekken.


Lenen kantoren zich goed voor een circulaire aanpak. Waarom (niet)? 

Absoluut, bij een kantoor kunnen we het onderscheid maken tussen de hardware, het gebouw, en de software, de inrichting. Een kantoorinrichting heeft net als software constant updates nodig. Bij Google bijvoorbeeld wordt er al na een jaar met bureaus geschoven. Het bestaansrecht van een kantoorinterieur in Brussel hangt dan weer onlosmakelijk samen met de aflopende huurtermijnen. Vaak wordt een kantoorinrichting er volledig verwijderd, om plaats te maken voor een nieuwe huurder. Initiatieven als Rotor DC tonen aan dat er een nieuwe weg is: zet terug in de markt wat goed is en focus op het circulaire karakter van nieuwe materialen en producten die nodig zijn bij een kantoorinrichting.


Wat zou er moeten gebeuren om circulariteit meer te laten doorbreken bij de inrichting van kantoren?

Er is vooral een mentaliteitswijziging nodig, zowel bij opdrachtgevers, ontwerpers, leveranciers als aannemers. Opdrachtgevers kunnen het principe bij het opstellen van de opdracht mee opnemen in hun vraagstelling. Ontwerpers moeten vanuit een ander standpunt vertrekken: gooien we de bestaande inrichting volledig in de container of kunnen we eerst een analyse maken wat er te recupereren valt? De ontwerpers moeten daar dan ook durven mee te ontwerpen. Toeleveranciers moeten vooruitziend nadenken over het tweede leven van hun materialen en producten. En aannemers moeten openstaan voor het werken met materialen die ze een tweede leven geven.


Wat is voor jou de essentie van het nieuwe werken?

De essentie van het nieuwe werken, is dat men specifieker en individueler gaat kijken op de werkvloer naar welk type werk er wordt uitgevoerd en in welke frequentie dit gebeurt. Dit wordt ook activity based design of activiteitsgerelateerd ontwerpen genoemd. Het nieuwe werken is wat ons betreft eerst en vooral geen one size fits all-verhaal. Het is het analyseren van de activiteit op de werkvloer: als ik een hele dag in meetings zit, heb ik dan nog mijn vaste werkplek nodig? Als ik geconcentreerd moet werken, wil ik dan een hele dag afgeleid worden door mijn collega’s of ga ik dan even apart zitten in een afgesloten ruimte?


Wat zou er moeten gebeuren om de principes van het nieuwe werken meer te laten doorbreken? 

Het doel van het kantoor van de toekomst moet een win-winsituatie zijn voor het bedrijf én de werknemers. Het management van een bedrijf moet de meerwaarde van het nieuwe werken begrijpen. Management, HR en IT moeten hierin nauw samenwerken in functie van een implementatie van het nieuwe werken. Bijkomend is dat je draagvlak moet creëren bij de medewerkers. Dit kan aan de hand van een participatietraject of door communicatiemomenten te organiseren. Het nieuwe werken is dan ook een vorm van change management voor heel het bedrijf.


Wordt er bij de inrichting en organisatie van kantoren voldoende rekening gehouden met de gezondheid van de werknemers? 

De gezondheid van de werknemers heeft nog nooit zo hoog op de agenda gestaan. De vraag hiervoor komt nu ook vanuit de medewerkers zelf en je ziet een evolutie van bedrijven die hier proactief op anticiperen.

Er zijn verschillende vormen van gezondheid in de kantoren. Nu heeft bijvoorbeeld iedereen meer dan ooit aandacht voor ventilatie, iets dat daarvoor vooral door regelgeving en specialisten werd behandeld. Verlichting, akoestiek en koeling/verwarming hebben ook veel invloed op de werknemers. Door dit op een juiste manier te voorzien, ontstaat er een gezond en aangenaam binnenklimaat. De keuze van materialen maakt er ook deel van uit: er moeten ‘gezonde’ materialen in een kantoor worden toegepast. Veel aandacht voor hygiëne op de werkvloer is nu ook een evidentie. De aanwezigheid van planten die mee de lucht zuiveren, kent een opmars. Beweging is een thema op zich, met ingrepen als zit/sta-desks en gyms die worden voorzien op de werkvloer. Als laatste is ook de drank en voeding die op de werkvloer wordt aangeboden steeds gezonder aan het worden. Het welzijn van de werknemers wordt meer dan ooit het aandachtspunt voor bedrijven en organisaties.


Is er een recent referentieproject van jouw bedrijf dat goed aansluit bij het thema van het webinar?

Ons nieuwe kantoor hebben we gebruikt als testcase. We hebben al onze kennis, ervaring, ideeën, kortom, onze visie, toegepast op de inrichting ervan om zo tot het ideale kantoor voor onszelf te komen.

We zijn gestart met het analyseren van onze eigen organisatie en onze manier van werken om zo voor elke functie de juiste functionele oplossing te bedenken. Vooral de verschillende types vergaderzalen hebben veel succes en kunnen we niet meer missen. Ook onze ontvangstruimte is een multifunctionele ruimte. Ze doet ook dienst als lunchruimte en we blijven nieuwe functies ontdekken.

Bij het ontwerpen van de inrichting van ons eigen kantoor, voelden wij ons als interieurarchitecten vanzelfsprekend verantwoordelijk om het klimaat niet teveel te belasten met onze nieuwe inrichting. Alle keuzes, startend met de keuze om voor een bestaand pand te kiezen, zijn één voor één getoetst op circulariteit. Zo hebben we overal dezelfde plafond- en vloerafwerking, zodat aanpassingen aan de inrichting in de toekomst minder impact hebben. De gekozen materialen zijn allemaal geselecteerd op hun duurzaam karakter.

Wat betreft gezondheid is er geïnvesteerd in een ventilatiesysteem met fijnstoffilters, maar evengoed vinden we de akoestische spuitpleister tegen het plafond bestaande uit geverfde krantenknipsels veel comfort bieden aan ons kantoor, wat onze gezondheid en tegelijkertijd onze efficiëntie bevordert.

De belangrijkste uitdaging was om ons kantoor een nieuwe en conceptuele look te geven. Eigenlijk is circulariteit voor ons een onderdeel van het ontwerpen geworden, net als een goede akoestiek of een gezond binnenklimaat. Vanaf nu is circulariteit een vast gegeven en geen optie meer.

Het belangrijkste dat we vandaag merken, is dat ons nieuwe kantoor ons beter laat samenwerken én dat iedereen met plezier naar het nieuwe kantoor komt.


Bron: Jan Geysen, PUUR interieurarchitecten

Nieuwsoverzicht