JUUNOO rondt zijn Series A-ronde af met een kapitaalverhoging van in totaal 3,6 miljoen euro, aangevuld met 3 miljoen euro aan leningen en subsidies. Met dat geld wil het bedrijf zijn circulaire binnenwanden verder internationaliseren en een gloednieuw digitaal platform binnen de kantoormarkt ontwikkelen. De Series A-ronde is het resultaat van een bijkomende kapitaalinjectie door GYPROC, Finindus en de bestaande investeerders. "Deze kapitaalinjectie is een volgende stap in de missie van ons bedrijf om maximale duurzame impact te creëren. We willen van circulariteit de norm maken in de wandensector", zegt JUUNOO-oprichter Chris Van de Voorde.
Elk jaar wordt volgens JUUNOO wereldwijd voor maar liefst 300 miljard euro aan binnenwanden weggegooid. Dat is niet alleen een enorme verspilling van geld en grondstoffen, maar ook nefast voor de huidige klimaatcrisis. Daarom ontwikkelt JUUNOO binnenwanden die niet alleen 100 procent circulair zijn, maar ook de productiviteit in de bouwsector verhogen dankzij hun hoge bouwsnelheid. Na gebruik kan je ze eenvoudig verplaatsen of terug verkopen aan JUUNOO, dat de materialen dan opnieuw doorverkoopt. Dat laatste is uniek in de bouwsector en geeft gebruikers naast een ecologisch voordeel dus ook een economisch voordeel.
Nu het landschapskantoor zijn beste tijd heeft gehad en flexibiliteit aan belang wint, is JUUNOO de voorbije vijf jaar fors gegroeid. In 2021 slaagde het erin om zijn omzet meer dan te verdubbelen. Het team van JUUNOO telt ondertussen 22 medewerkers en blijft verder uitbreiden, ook internationaal.
Dat dankt JUUNOO ook aan een Series A-kapitaalronde van 3,6 miljoen euro die het nu afrondt, aangevuld met 3 miljoen euro aan leningen en subsidies. De kapitaalronde is mogelijk gemaakt door de investeringen van GYPROC, Finindus en de bestaande investeerders en wordt verder financieel ondersteund door Vlaio, Trividend en BNP Paribas Fortis.
Met het opgehaalde geld gaat JUUNOO zijn pionierspositie in internationale markten als Nederland, Denemarken en de Verenigde Staten verder uitbouwen. Tegen 2024 wil de Kortrijkse onderneming in zes landen actief zijn. "België blijft onze thuismarkt, maar we verruimen onze blik bewust ook naar andere landen en markten om meer impact te hebben", zegt JUUNOO-oprichter Chris Van de Voorde. "Het blijft een grote uitdaging om de Belgische conservatieve bouwsector te overtuigen van circulair bouwen. We botsen op een "doe maar normaal"-mentaliteit. De regelgeving en de administratieve rompslomp helpen ook niet. We merken weinig openheid voor innovatieve alternatieven voor de traditionele manier van bouwen. In andere regio’s is dat vaak minder het geval."
Amerika
JUUNOO, laureaat van BEyond, het acceleratieprogramma van de Pulse Foundation, won in februari 2022 de allereerste Aureus Prize van de Universiteit Luxemburg en trekt begin juni via het Incubator Program Luxemburg naar de Verenigde Staten voor een roadshow die nieuwe investeerders en partners moet overtuigen. De scale-up neemt ook deel aan de Amerikaanse handelsmissie die Flanders Investment & Trade (FIT) begin juni organiseert onder leiding van prinses Astrid. "We zijn al een tijdje actief in de VS met export en hebben ondertussen al lokale aanwezigheid", vertelt Chris Van de Voorde. "We merken dat daar een gigantische boost op vlak van duurzaamheid aan de gang is. Dit is een essentieel deel om nieuwe mensen aan te trekken na de zogenaamde great resignation." JUUNOO heeft vandaag al een kantoor in Atlanta en wil er ook een openen in New York.
Digitale wandenassistent
JUUNOO investeert met het opgehaalde geld ook in de ontwikkeling van een splinternieuwe digitale assistent binnen de bouwwereld: JUUNOO Voltage. Die biedt aannemers, architecten, projectontwikkelaars, facility managers enzovoort de mogelijkheid om zelf de opstelling van de circulaire verplaatsbare wanden te visualiseren. Naast het snel en eenvoudig scannen en meten van ruimtes en het tekenen en aanpassen van plannen, kunnen ze er ook budgetten in opstellen, wanden mee bestellen, er de herbruikbaarheid van materialen mee nagaan en er de nodige support mee krijgen. Zo besparen ze tijd en werken ze efficiënter. Het platform moet ook de samenwerking tussen de verschillende bouwactoren optimaliseren.
Finindus, een investeringsmaatschappij gesteund door ArcelorMittal en Vlaanderen, en een van de nieuwe investeerders, ziet JUUNOO als een voortrekker van een nieuwe beweging in de bouwwereld. "Het groeitraject van JUUNOO heeft indruk op ons gemaakt", zegt investeringsmanager Roel Callebaut. "JUUNOO wordt gedreven door een verlangen om impact te hebben, maar het team begrijpt ook dat de economische logica de beste manier is om klanten te overtuigen om duurzamer te worden. Ze doen dit door circulaire wanden te verkopen die zichzelf terugbetalen. JUUNOO toont aan de hele bouwindustrie dat circulaire businessmodellen de toekomst zijn."
Chris Van de Voorde: "Deze Series A-ronde is een mooie blijk van vertrouwen van onze investeerders. Het is mijn missie om toekomstige generaties, en vooral mijn kinderen Juul en Noor (waarnaar het bedrijf is vernoemd, red.) een betere wereld aan te bieden. Dit combineer ik met mijn ingenieurspassie voor wanden, die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 1,05% van de CO2-uitstoot. Er is nog veel werk aan de winkel, maar dat ook een grote industriële speler als GYPROC en Finindus met zijn directe link naar ArcelorMittal investeren in JUUNOO en meestappen in ons circulair verhaal, toont dat de mentaliteit aan het veranderen is."