Dat iets circulair is, betekent volgens Kinnarps niet automatisch dat het ook duurzaam is. De interieurgroep vindt dat een circulair product pas duurzaam wordt als het ook ontworpen is voor langdurig gebruik en vervolgens ook effectief lang gebruikt wordt. Om die visie wat duidelijker te maken, lanceerde Kinnarps onlangs Circle of Changes, een concept voor wat het duurzame circulariteit noemt. Of drie sleutels die leiden tot een circulair interieur.
Elk jaar wordt er in Europa meer dan 10 miljoen ton meubilair weggegooid, weet Kinnarps. Het familiebedrijf vindt dan ook dat het concept circulariteit “voor eens en voor altijd moeten worden uitgedaagd.”
“Circulariteit wordt vaak gelijkgesteld aan duurzaamheid, maar een circulair product wordt pas duurzaam als het is ontworpen voor langdurig gebruik en vervolgens ook effectief lang gebruikt wordt”, stelt Kinnarps. “Dat laatste is het belangrijkste principe als het gaat over het verminderen van de milieu-impact van meubelgebruik. Enkel dan is de milieubelasting van de levenscyclus van het meubel per jaar zo laag mogelijk. Door voorbereid te zijn op updates, renovatie en vernieuwing, kan de de levenscyrclus van een meubel aanzienlijk verlengen.”
Duurzame circulariteit
Kinnarps maakt zich sterk dat duurzaamheid sinds de oprichting in 1942 deel uitmaakt van het DNA van het familiebedrijf. Het leveren van hoogwaardige en aantrekkelijke interieurontwerpoplossingen die lang meegaan, is dus niet nieuw voor de interieurgroep. Nu gaat het bedrijf echter een stap verder in zijn duurzaamheidsinspanningen door een concept te lanceren voor wat het duurzame circulariteit noemt, Circles of Change.
Het gaat meer bepaald om drie sleutels die leiden tot een circulair interieur: bewuste keuzes maken, nadenken over flexibele oplossingen en kiezen voor hoge kwaliteit. Het resultaat is een interieur met lage levenscycluskosten dat is ontworpen op basis van geïdentificeerde behoeften en dat welzijn, efficiëntie en succes bevordert, terwijl tegelijkertijd de natuurlijke hulpbronnen worden behouden.
Het concept vraagt dus om na te denken over bepaalde zaken. Kinnarps wil zijn klanten – bedrijfsleiders, inkopers en architecten – daarin echter bijstaan. “We helpen onze klanten vanaf het begin bij het maken van duurzame en circulaire keuzes, keuzes die de voorwaarden scheppen voor toekomstbestendige omgevingen. Op basis van behoefteanalyses creëren we unieke, ergonomische en flexibele oplossingen ontworpen voor de individuen en activiteiten van vandaag, maar die ook klaar zijn om aan toekomstige behoeften en uitdagingen te voldoen doordat ze kunnen worden bijgewerkt of gerenoveerd met het oog op ander gebruik.”
unieke servicetruck
Naast behoefteanalyses biedt Kinnarps ook nog enkele andere diensten aan die moeten leiden toch interieurs die écht circulair ofte duurzaam circulair zijn, zoals zoals werkplekanalyses voor de kantoor-, onderwijs- en zorgsector of de mogelijkheid om gerecycleerd meubilair in te kopen via e-commerce. Ook kan Kinnarps met zijn unieke servicetruck oude meubels bij de klant zelf oude meubels nieuw leven inblazen.
Meer info over Circles of Change van Kinnarps vind je hier.