BMB Bouwmaterialen opende op 15 november een nieuwe vestiging in Antwerpen. Bijzonder daaraan is dat die pal aan de Schelde ligt, waardoor bouwmaterialen er rechtstreeks via de rivier kunnen worden geleverd. Zo zal BMB Bouwmaterialen 1.000 zware vrachtwagens per jaar van de Antwerpse wegen houden en maakt het de bouwsector weer een klein beetje duurzamer.
“Dankzij de nieuwe vestiging zijn we in Antwerpen de enige bouwhandel met een kade”, zegt Jef Huet, CEO van BMB Bouwmaterialen. “En we weten goed waarom: als je wil leveren in Antwerpen zit je door het drukke verkeer met zeer veel onzekerheid en verlies je bijzonder veel tijd. Doordat we aan de kade liggen, kunnen we zoveel mogelijk laten leveren via schip. Bovendien verduurzamen we er ons bedrijf mee: voor elk schip vol bouwmaterialen dat de vestiging van BMB Bouwmaterialen aandoet, rijden er meer dan twintig vrachtwagens minder op de Antwerpse wegen."
In de toekomst zal ongeveer één schip per week materiaal aanleveren in de gloednieuwe bouwhandel. In totaal zal BMB zo op termijn makkelijk 1.000 zware vrachtwagens per jaar vol bouwmaterialen weghalen uit het drukke Antwerpse verkeer. Huet: “We kunnen niet alles laten leveren via schip, want daarvoor moeten ook onze leveranciers aan de kade zitten. Maar hebben toch de ambitie om dit zoveel mogelijk te doen. Hoe meer vrachtwagens we zo van de weg kunnen houden, hoe beter. En wij zijn zeker van onze levertijden.”
BMB liet via het water onder meer al betonblokken en andere betonproducten leveren door de betonfabriek Coeck uit Niel. “Met schepen van 500 tot 1.000 ton. In de toekomst zullen ook cement, snelbouwstenen en Gyproc-platen over het water tot in ons gloednieuw gebouw worden gebracht", aldus de CEO.
Bijna-energieneutraal gebouw
De nieuwe vestiging van BMB in Antwerpen is bovendien een bijna-energieneutraal gebouw, onder meer dankzij investeringen in extra isolatie en door het zonnepanelenpark op het dak, goed voor een jaarlijkse productie van 470.000 kWh aan zonne-energie. Voor de verwarming van het gebouw wordt beroep gedaan op een warmtepomp en dus niet op fossiele brandstoffen. Er wordt ook maximaal ingezet op hergebruik van regenwater en er worden laadpalen voorzien voor elektrische heftrucks en reachtrucks.
De rood-oranje gevel en de luifels over de volledige breedte van het gebouw zijn geïnspireerd op de klassieke depots zoals die vroeger overal in de haven te vinden waren. Naast een magazijn met een oppervlakte van meer dan 4.200 vierkante meter is er in hetzelfde gebouw ook een winkel van bijna 1.000 vierkante meter. Op de eerste verdieping komen ook kantoren. Huet: "Voor aannemers zitten we tegelijk ideaal: vlakbij het centrum en dus vlakbij immens veel werven."
De vestiging in Antwerpen is voor BMB Bouwmaterialen een pilootproject. Het bedrijf bekijkt of dezelfde mogelijkheid ook bestaat in andere Belgische steden of gemeenten.
Discussie over milieu-impact scheepvaart
Er bestaat vandaag veel discussie over hoe vervuilend vrachtvervoer via scheepvaart juist is. Onderzoek van CE Delft schepte daar drie jaar geleden nochtans wel wat klaarheid in: volgens de studie is scheepvaart wel degelijk een van de meest duurzame vrachtvervoersopties.