De Nederlandse productontwerpster Ingrid de Pauw van het bureau Ideal & Co ontwikkelde een milieuvriendelijk alternatief voor de klassieke vangrail en inspireerde zich daarvoor op de natuur. De houten geleiderail verdient dan ook een plaatsje in onze rubriek Natuur als leermeester, die focust op biomimetica of biomimicry en de invloed ervan op de bouw- en architectuursector.
Ingrid de Pauw laat zich in al haar ontwerpen van duurzame materialen inspireren door oplossingen in de natuur. Eén van haar ontwerpen kwam er enkele jaren geleden in opdracht van Rijkswaterstaat, het uitvoerde agentschap van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat een innovatieve houten vangrail wilde ontwikkelen als duurzaam alternatief voor de stalen variant.
In een multidisciplinair team, met onder meer houtexperts van de TU Delft, TNO Bouw en het Centrum voor Lichtgewicht Constructies werden diverse concepten ontwikkeld en uitgewerkt tot een prototype.
FSC-gecertificeerd hardhout
Het hoeft bij biomimicry niet altijd te gaan om het nabootsen van ingewikkelde natuurlijke processen. Het uiteindelijke ontwerp maakt simpelweg gebruik van de veerkracht van hout: doordat de constructie bij een aanrijding meebuigt, hoeven er veel minder reparaties aan uitgevoerd te worden. De geleiderail werd gemaakt van 100% FSC-gecertificeerd hardhout. De schadelijke uitloging van zink, dat als beschermlaag wordt toegepast op stalen geleiderails, naar bodem en oppervlaktewater wordt met dit ontwerp met tachtig tot negentig procent teruggebracht.
Na succesvolle full-scale tests op het circuit van Lelystad, mocht de houten geleiderail worden toegepast langs autosnelwegen. Inmiddels heeft Wijma Kampen houten geleiderails geplaatst langs de Weg van de Toekomst (N329 Oss), in Woudsend (N928), en langs de N23 (Heerhugowaard).
Het ontwerp werd onderscheiden met de publieksprijs van de Nederlandse Bouwprijs 2005.
Bron: Ideal & Co