Interface, een internationaal vloerbekledingsbedrijf gespecialiseerd in CO2-neutrale tapijttegels en -vloeren, geeft zijn productieafval een functioneel en kunstzinnig tweede leven: partnerbedrijf Studio Wae maakt er designvloerbekledingen en -wandtapijten van.
Interface mag gerust bestempeld worden als een pionier op het vlak van duurzaamheid. De fabriek in Scherpenzeel draait op 100% duurzame energie en innoveert daarnaast voortdurend op het gebied van duurzame en circulaire productie. Ondanks alle geleverde inspanningen, is productieafval vermijden onmogelijk, door bijvoorbeeld weef- of kleurfouten, maar Interface gaat nu creatief aan de slag met die afvalstromen. Het geeft ze een functioneel en kunstzinnig tweede leven. Partnerbedrijf Studio Wae uit Nederland, maakt er designvloerbekledingen en -wandtapijten van.
"Disruptor op de markt"
Studio Wae werd in 2017 opgericht door Tynke van den Heuvel. Ze had eerder veertien jaar gewerkt in een recyclagebedrijf voor metalen en elektronische apparatuur en in die periode ontwikkelde ze een groeiende interesse in reststromen en het vermijden van afval. “Ik droom van een toekomst waar iedereen duurzaam omgaat met natuurlijke grondstoffen”, vertelt ze. “Wanneer mensen zien wat wij doen met afval, gaan ze hopelijk met een andere blik naar oude tapijten en slooppanden kijken. Ik zie Studio Wae als een disruptor op de markt: we willen zoveel mogelijk mensen motiveren voor het circulaire verhaal en tegelijk tonen hoe mooi het resultaat kan zijn.”
Studio Wae herwerkt de reststroom tot nieuwe producten, waardoor de afvalproductie tot nul gereduceerd wordt. “Doordat onze reststroom een tweede leven krijgt, verloopt de productie bij Interface nu volledig circulair”, vertelt Chantel van de Kuil, opportunity stock manager bij Interface. Bij Studio Wae leeft eenzelfde duurzame visie. “Bij Studio Wae doen we aan re-use in plaats van recycle. Alles wordt ook lokaal – in Utrecht – geproduceerd. Een manier van werken die perfect past bij Interface. Wij gebruiken hun reststroom en creëren designproducten zoals tapijttegels en wandtapijten”, vult Tynke aan.
Circulaire vloerbekleding voor Torfs
Studio Wae is voornamelijk actief in Nederland maar werkte eerder reeds samen met de Belgische schoenenketen Torfs, waarvoor men drie winkels van modulaire vloerbekleding mocht voorzien. “In samenspraak met hun architecten zijn we tot een uniek resultaat gekomen, 100% gemaakt uit reststromen”, vertelt van den Heuvel. “Wanneer de levensduur van het materiaal tot een einde komt, bekijken we bij Studio Wae wat we kunnen hergebruiken. Het deel dat niet voor hergebruik in aanmerking komt, zal worden gerecycleerd door Interface zodat er geen grondstoffen verloren gaan.”
"Studio Wae's ultieme droom is geen bestaansrecht meer hebben"
Voor de toekomst hoopt van den Heuvel op nog meer projecten in België en Nederland, al is haar ultieme toekomstdroom ietwat atypisch voor een onderneemster: “Mijn ultieme droom is dat de producten van Studio Wae uiteindelijk geen bestaansrecht meer hebben, omdat er geen afvalstoffen meer zijn en iedereen zich ten volle bewust is van de waarde van reststromen.”
Naast duurzaamheid vormt ook schoonheid een belangrijke pijler voor Studio Wae. “We willen afval als het ware opwaarderen tot kunst. De vorm van de tegels is geïnspireerd op de kunst van M.C. Escher. De samenwerking met Interface leidde dan weer tot het ontstaan van de iconische Boomerang-tegel”, vertelt van den Heuvel. “Voor de uitwerking in het interieur kan men de handgemaakte tegels, die verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren, naar eigen wens combineren tot verschillende vormen. Het resultaat is een uniek geometrisch spel van symmetrische en asymmetrische patronen. Oneffenheden in de stof vormen daarbij een pluspunt. “De weeffoutjes in combinatie met de eigen invulling van de geometrische vormen geven elke modulaire vloer een uniek karakter.”
Studio Wae is ook sociaal geëngageerd: het stelt onder meer asielzoekers en vluchtelingen tewerk.