Voor zowat elke pleitbezorger van circulair bouwen is product as a service the way to go in de bouwsector. Maar de voordelen voor de planeet die ten grondslag liggen aan het nieuwe verdienmodel, vallen in de conservatieve bouwsector nog al te vaak in dovemansoren. In de podcast die onze zusterwebsite architectura.be weet aan product as a service en de rol ervan bij circulair bouwen, benoemde Sven Wuyts van Factor4 een voordeel dat velen mogelijks wel overstag doet gaan. Althans wanneer het gaat over technische installaties. "Product as a service kan je helpen tot 15% energie te besparen", beweerde hij.
Aan de architectura.be Podcast 'Is product as a service dé opstap naar een circulaire bouweconomie?' namen naast Sven Wuyts ook Michäel Joris van ETAP Lighting International NV, dat licht aanbiedt als een dienst, en Christian Levie van Econocom, dat bedrijven en overheden ondersteunt bij de implementatie van as a service-businessmodellen en daarbij optreedt als financieringspartner, deel. Die laatste legde uit waarom product as a service ondanks de voordelen voor de planeet toch niet zo gemakkelijk ingang vindt in de bouwsector. "Je voelt soms aarzeling bij de klant omdat hij dan geen eigenaar is van het product. In het geval van een technische installatie weerklinkt bijvoorbeeld wel eens het argument 'Ja maar, wij hebben onze eigen technische dienst'.
De ecologische voordelen van product as a service zijn voor de gebruiker van het product dus vaak niet afdoende. Volgens Sven Wuyts van Factor4, dat adviseert rond verduurzaming van gebouwen met focus op energiebesparing en circulariteit en ook onderzoek doet naar product as a service-modellen, is er in het geval van technische installaties nochtans ook een voordeel dat de gebruiker wél duidelijk voelt. "We stellen vast dat de producenten van verwarmingsinstallaties die installaties vandaag vaak zo afstellen dat er nooit iemand zal komen klagen over een te koud gebouw, zodat die producenten geen problemen moeten komen oplossen. Dat dat dan gevolgen heeft voor de kwaliteit van de installatie doet er voor de producent niet toe, want die installatie komt toch niet terug naar hem. Veel installaties in scholen, ziekenhuizen of appartementsgebouwen zijn – zeker wanneer er geen eigen technisch team in dienst is – daardoor eigenlijk helemaal niet optimaal afgesteld. Vaak kan je 10 tot 15% besparen op energieverbruik door die installaties wel goed af te stellen. Bij product as a service zal de producent dat zeker doen, want daar heeft hij met het oog op de levensduur van de installatie zelf alle baat bij. Het product belandt immers ooit terug bij hem."
De architectura.be Podcast rond product as a service in de bouwsector kan je (her)beluisteren via de player boven dit artikel.