In het laatste nummer van Installatie & Bouw, een vakmagazine over installatietechniek, HVAC, sanitair en elektriciteit, schreef business development manager C-laaS Benelux bij ETAP Lighting International Tom Ketels de bijdrage voor De Pen, een wisselcolumn. Daarin benadrukte hij dat ook de installatiebranche moet evolueren naar langetermijndenken en circulaire dienstverlening als we de bijdrage van de bouwsector aan de grondstoffenschaarste en klimaatopwarming willen reduceren. Gezien dat onderwerp relevant is op het vlak van circulair bouwen, nemen we het opiniestuk hieronder graag integraal over.
De bouwsector staat vandaag voor complexe uitdagingen. De overschakeling op hernieuwbare energie en het langer in de kringloop houden van materialen horen bij de belangrijkste en meest complexe. Een antwoord op die laatste uitdaging schuilt zonder meer in het overstappen van lineair naar circulair produceren en verkopen. Dergelijke circulaire dienstverlening, die langetermijndenken vergt, moet ook in de installatiesector het nieuwe normaal worden, willen we onze klimaatdoelstellingen behalen.
De verschuiving naar het zogenaamde as-a-servicemodel biedt een belangrijke kans. In dat model blijft de fabrikant eigenaar van het product en verkoopt hij de dienst die eraan gerelateerd is: licht in plaats van armaturen, warmte in plaats van een warmtepomp … Die vorm van circulair verkopen gaat onvermijdelijk samen met circulair produceren, lees: producten zo ontwerpen dat ze zo lang mogelijk meegaan en aan het einde van hun gebruiksduur kunnen worden gerecupereerd om te worden hergebruikt of op z’n minst te worden gerecycleerd. De fabrikant heeft daar zelf immers alle baat bij, omdat het product ooit naar hem terugkeert.
Omdat in een as-a-servicemodel wordt gewerkt met periodieke betalingen binnen de contractueel bepaalde looptijd van de dienst, is het voor gebruikers een laagdrempelige manier om te profiteren van circulaire oplossingen die de CO2-uitstoot helpen verlagen, want producten zijn in een as-a-servicemodel per definitie dus (meer) circulair.
Met Circular Light as a Service (C-LaaS) biedt ETAP Lighting International een dienst aan die niet alleen optimale lichtprestaties conform de norm garandeert, maar ook energie-efficiëntie. Wij maken het lichtontwerp, verzorgen de financiering en de installatie, en staan in voor zowel preventief als curatief onderhoud. Aan het einde van de contractueel afgesproken gebruiksperiode kunnen we de verlichtingsinstallatie renoveren of nemen de producten terug om ze in de circulaire keten te houden.
C-LaaS is een baanbrekende ontwikkeling voor de markt, maar ze vergt wel een mentaliteitsverandering. Veel van onze klanten aarzelen nog om de overstap te maken, vaak vanwege de vertrouwdheid met kopen in plaats van huren – waar het eigenlijk op neerkomt. Het is onze taak als professionals om hen te overtuigen van de voordelen van deze duurzame aanpak en de waarde van een toekomstgerichte benadering in de praktijk te demonstreren. De zogenaamde total cost of ownership (TCO), het totaalbedrag aan kosten voor de aanschaf en het gebruik van een product of dienst gedurende de volledige levens- of gebruikscyclus, ligt lager wanneer voor C-LaaS wordt gekozen dan wanneer de armaturen gewoon worden aangekocht. Kwalitatieve verlichting met een laag energieverbruik, langere levensduur en herstelbare verlichtingstoestellen vragen immers minder kosten op de duur. De terugverdientijd van de investering is daardoor korter.
Bij ETAP vinden we langetermijnsamenwerkingen met installateurs al lang erg belangrijk. Met C-LaaS tillen we die partnerschappen naar een hoger niveau. Samen met de installateurs werken we zo aan een toekomst waarin energie-efficiëntie, comfort en grondstoffen- en CO2-besparing centraal staan.