In Diepenbeek werd zo’n maand geleden gestart met de bouw van het nieuwe parkeergebouw op Bouwcampus 2.0. De parkeergarage, een ontwerp van Jaspers-Eyers Architecten, is modulair opgezet en kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften. Ook de demonteerbare gevel met houten latwerk en de aanmaak van een materialenpaspoort zijn vrucht van een circulaire benadering van het ontwerpbureau.
Bouwcampus 2.0 moet het kloppende hart worden van innovatie in de bouwsector en is naast de Health Campus een van de twee belangrijke themacampussen die wordt ontwikkeld op Limburg DC, de universitaire campus in Diepenbeek. De nieuwe parkeergarage ontworpen door Jaspers-Eyers Architecten in een design & build-opdracht met Democo biedt plaats aan 352 wagens verdeeld over vier verdiepingen, maar kan later eenvoudig uitgebreid worden naar 500 plaatsen. Die eventuele uitbreiding gebeurt in de hoogte, grotendeels bovenop de bestaande parkeerplaats, waardoor ze de groene ruimte minimaal aantast.
Hogere plafonds en verwijderbare hellingbaan
De wens van opdrachtgever POM Limburg om een duurzaam en liefst van al circulair gebouw neer te zetten werd door Jaspers-Eyers Architecten echter niet alleen vertaald naar uitbreidbaarheid, maar ook naar aanpasbaarheid. Het nieuwe gebouw is modulair opgezet en kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften, onder meer dankzij een hogere plafondhoogte dan in standaardparkeergarages en een centrale hellingbaan die indien nodig eenvoudig kan worden verwijderd. Met die ontwerpkeuzes willen de architecten een toekomstige sloop naar eigen zeggen zo lang als mogelijk uitstellen en zodoende de milieu-impact van het gebouw verkleinen. “Bij aanvang van het project is dus al rekening gehouden met het feit dat het gebouw op lange termijn gedeeltelijk of volledig een andere bestemming kan krijgen”, vatte Tom Vandeput, Limburgs gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg het bij de officiële start van de werken samen.
Product as a service voor de gevel
Ook de demonteerbare gevel met houten latwerk – met een expressieve dynamiek – is vrucht van de circulaire insteek van de ontwerpers. Het is volgens de architecten echt de bedoeling dat de gevelmaterialen ooit effectief elders worden ingezet. Voor de gevelelementen werd dan ook het principe van product as a service toegepast.
Materialenpaspoort
De focus op circulair bouwen leidde er ook toe dat het nieuwe parkeergebouw een materialenpaspoort krijgt, wat de traceerbaarheid en herbruikbaarheid van de toegepaste materialen moet bevorderen. Op welk platoform het paspoort zal worden aangemaakt, moet nog worden beslist.
Klaar in de zomer
Het nieuwe parkeergebouw, waarvoor POM Limburg het principe van verdichting toepast door het gebouw bovenop bestaande verharding te realiseren, scoort daarnaast vanzelfsprekend ook hoog op het vlak van duurzame technieken: zonnepanelen worden in het gebouw geïntegreerd om het van duurzame energie te voorzien – onder meer voor de oplaadpunten voor elektrische wagens, het gebouw vangt regenwater op en laat het infiltreren in de bodem, de verlichting is energiezuinig …
Het nieuwe parkeergebouw is een integraal onderdeel van de strategie om de Limburg DC-campus autoluwer te maken. Het komt aan de rand van de campus zodat campusgebruikers die met de wagen komen aangemoedigd worden om het laatste stuk van hun reis te voet of met de fiets – het parkeergebouw voorziet ook in een ruimte fietsenstalling – af te leggen. Nog dit jaar zullen nieuwe wandelpaden het parkeergebouw verbinden met andere delen van de campus.
Jaspers-Eyers Architects deed voor de nodige studies een beroep op AB Associates (stabiliteit) en AE+ (technieken). Verwacht wordt dat het parkeergebouw in augustus 2024 klaar is, ruim op tijd voor aanvang van het nieuwe academiejaar.
"Limburg moet koploper worden in circulair bouwen"
Bouwcampus 2.0 zal ruimte bieden aan onderzoeks- en testinfrastructuur gericht op de uitdagingen van de bouwsector. Zo zal er geëxperimenteerd worden met duurzame bouwmaterialen, maar ook gefocust worden op betaalbaar bouwen en renoveren. “De Limburgse bouwsector heet ambitie. De site van Bouwcampus 2.0 zal futureproof en duurzaam zijn en toegankelijk voor alle stakeholders. Ze geeft ons de mogelijkheid een versnelling hoger te schakelen en een koploper te worden in digitaal en circulair bouwen”, aldus nog Limburg Chris Slaets, gedelegeerd bestuurder van Embuild Limburg, dat Bouwcampus 2.0 zal betrekken, bij de officiële start van de bouw van de parkeergarage.