In het kader van zijn duurzaamheidsstreven heeft Wienerberger zijn verpakkingsconcept bestudeerd en grondig bijgestuurd. De verpakking die voor 30% uit gerecycleerd kunststof bestond maar niet herbruikbaar was gaat op de schop en maakt plaats voor een volledig circulaire verpakking.
In 2019 produceerden we in België volgens Wienerberger samen 1,9 miljoen ton verpakkingsafval en is 20% daarvan plasticafval. De bouwsector is verantwoordelijk voor een deel van dat verpakkingsplastic. Het is voor veel producenten echter een onvermijdelijk iets, want de plastieken hoes speelt een belangrijke rol in het veilig en correct transporteren van bouwmaterialen gestapeld op een pallet. Toch wilde Wienerberger in het kader van zijn duurzaamheidsambities iets doen aan het genoemde probleem. Het resultaat: een 100% circulaire verpakkingshoes.
Tot kort gebruikte Wienerberger een bedrukte krimpfolie, die ook al wel deels circulair was, maar enkel in die zin dat ze gerecycleerd kon worden. De bedrukte folie verliest bij recyclage immers zijn transparantie, waardoor ze niet circulair is binnen dezelfde toepassing. Voor het verpakken volgens het krimpprocedé is bovendien relatief veel materiaal nodig.
“Om die nadelen te pareren, ontwikkelden we een nieuwe folie in de vorm van een rekhoes”, licht CMO van Wienerberger Katrien Nottebaert toe. “Ze is volledig transparant en wordt net als de bestaande krimphoezen voor 30% vervaardigd uit postconsumer-recyclaat of plasticafval afkomstig uit uw en mijn keuken, een concept ontwikkeld door een multidisciplinair samenwerkingsverband waarin Wienerberger een actieve rol had en waarvoor we in oktober 2019 al de Packaging Award van Ufemat wonnen. Het feit dat de hoes niet bedrukt wordt, zorgt er echter ook voor dat ze perfect te recycleren en te verwerken is tot een nieuwe transparante folie en dus volledig circulair is.”
Materiaalminimalisatie
"Door de overstap naar een rekfolie is ook nog eens tot 30% minder materiaal nodig, omdat de hoes vooraf wordt opengerekt om ze rond de stenen of pannen te doen spannen, in tegenstelling tot een krimphoes waarbij men een ‘te grote’ hoes via verhitting doet krimpen."
"De veiligheidsinformatie en branding op de verpakkingen brengen we aan door middel van een dunne banderol rond de rekhoes. Vergelijk het met het etiket op een Colaflesje. Alleen op die flinterdunne folie passen we inkt toe. Die folie bedraagt minder dan 5% van het totale verpakkingsgewicht en is ook volledig recycleerbaar. De recyclage en de triage van de folie en banderol gebeurt via het Clean Site System van Valipac."
Wienerberger nam de nieuwe verpakkingsoplossing al in gebruik op verschillende productiesites. Binnen afzienbare tijd zal ze gebruikt worden in het volledige productieapparaat. "Binnenkort zal ze dus in het straatbeeld zichtbaar zijn", aldus Nottebaert.
Niet enige bijdrage aan meer circulaire bouwsector
Wienerberger is een ware pionier als het gaat over oplossingen die bijdragen aan circulair bouwen. Ook voor de pallets heeft Wienerberger immers een circulaire oplossing, in de vorm van retourpalletten. Nottebaert: "Onze dakpannen worden al geleverd op retourpalletten en momenteel rollen we dat systeem ook uit voor onze snelbouwstenen. De ambitie is dit later ook toe te passen voor gevelstenen."
Ook het ClickBrick-systeem en de kleidakpannen van Wienerberger zijn circulaire bouwoplossingen.