Vanuit de toenemende vraag naar een circulair aanbod van zijn eindklanten, biedt ZitSta, dat ergonomische bureaustoelen en in hoogte aanpasbare bureaus levert en installeert, zijn oplossingen sinds enige tijd aan via de asaserviceformule (als een dienst dus, waarbij ZitSta eigenaar blijft van de oplossingen en die met het oog op hergebruik of recyclage terugneemt aan het einde van de contractduur, red.). Het doet in samenwerking met Econocom, dat de financiële kant voor zijn rekening neemt. In een getuigenis lichte ZitSta de rol van as a service in het circulaire groeipoces van bedrijven toe, evenals de samenwerking met Econocom.
“De shift van een verkoopmodel naar een asaservicemodel brengt een aantal boekhoudkundige en operationele implicaties mee”, vertelt Jeroen Van den Bossche, CEO van Buro International, waar Zit Sta een merk van is, in de getuigenis. “Ten eerste kan je omzet en marge niet ‘upfront’ boeken, hetgeen natuurlijk een serieuze impact heeft. Je moet voorfinancieren. Je blijft zelf eigenaar van de oplossingen, dus je moet activeren op de balans en werken met schuldvorderingen. Zelf voorfinancieren is goed voor een aantal dossiers, maar eens je over grote volumes praat, zijn solvabiliteitsproblemen onvermijdelijk. Ook de facturatiestroom dient aangepast van een eenmalige factuur naar periodieke facturen. Opvolging van de betaling van die facturen vergt daardoor meer tijd en energie.”
Om solvabiliteitsproblemen te voorkomen, zocht Buro International naar een externe financieringspartner. Het startte zijn rondje bij de grootbanken en kreeg een scala van mogelijke financiële oplossingen voorgeschoteld: een lening, waarbij sommigen pas wilden praten als het over een veelvoud van het gevraagde investeringsbedrag zou gaan, factoring (waarbij de bank de facturen voorschiet, red.) enzovoort. Geen van de voorstellen kon Jeroen Van den Bossche overtuigen. “Ik voelde ook dat banken telkens opnieuw dachten vanuit activa en passiva. Ik ging vervolgens op zoek naar een andere financiële partner. Een die bereid was om snel te schakelen en de vereiste flexibiliteit kon bieden. Die partner vond ik in Econocom. Het bood een offbalancefinancieringsoplossing op vijf jaar die ons de financiële mogelijkheden gaf om aan de vraag naar as a service van onze eindklanten te voldoen.”
De volledige getuigenis kan je lezen via deze link.
Econocom liet inmiddels weten dat het geen contract meer heeft lopen met ZitSta, dat wel nog steeds volgens hetzelfde model werkt.